Jak radzić sobie z kontuzjami?

Kontuzje to nieodłączny element życia każdego sportowca. Każdego dnia podczas treningów są oni narażeni na uszkodzenia ciała oraz drobne kontuzje, które mogą skutecznie wykluczyć ich ze sportowego życia. Również trenując na siłowni musimy liczyć się z możliwością kontuzji, nawet ćwicząc te same sekwencje ćwiczeń co zawsze. Jakie kontuzje spotykane są najczęściej? jak skutecznie eliminować ryzyko kontuzji? Jak szybko wracać do zdrowia?

Kontuzje dotykają najczęściej mięśni oraz ścięgien – podczas ćwiczeń na siłowni są one wyjątkowo narażone na uszkodzenia poprzez naciągnięcia czy zerwania. Sytuacja taka ma miejsce, kiedy organizm nie jest odpowiednio przygotowany do ćwiczeń – może być to kwestia odpowiedniego rozciągnięcia konkretnych ścięgien czy mięśni, jak również nieodpowiednie rozgrzanie organizmu. W takich sytuacjach zmuszamy poszczególne elementy układu mięśniowego do pracy ponad ich siły, a efektem są bolesne naderwania. Innymi rodzajami kontuzji są przypadkowe uderzenia, wynikające głównie z nieuwagi osoby ćwiczącej. Zazwyczaj nie są groźne, a ból przechodzi po kilku minutach, jednak zdarza się, iż nieuwaga może prowadzić do uderzenia, którego konsekwencje czuć będziemy przez długi okres czasu. Kontuzje mogą być również spowodowane nieumiejętnym obchodzeniem się ze sprzętem sportowym czy też nakładaniem zbyt dużego obciążenia na konkretne partie ciała.

Jak minimalizować ryzyko powstawania bolesnych kontuzji? Z pewnością konieczna jest odpowiednia rozgrzewka – w przypadku sportowców siłowych powinna ona obejmować rozgrzewanie takich partii ciała jak obręcz barkowa, mięśnie nóg, biodra. Rozgrzewka może być wykonywana bez użycia konkretnych przyrządów, ale wykorzystać można też przyrządy gimnastyczne. Rozgrzewka pozwala na powolne przygotowanie mięśni do ćwiczeń, ich rozciąganie oraz odpowiednie rozgrzewanie, a tym samym: nadawanie odpowiedniej elastyczności. Rozgrzewka jest również istotna dla pobudzenia organizmu do działania – już niewielka ilość ruchu pozwala na wytworzenie endorfin, koniecznych do kontynuowania treningu.

Minimalizowanie kontuzji to również odpowiednie suplementowanie diety – warto sięgnąć po produkty dla sportowców posiadające w swoim składzie glutaminę oraz kreatynę. Składniki te odpowiadają przede wszystkim za jakość budowanych włókien mięśniowych, są magazynowane w stawach i ścięgnach, znacząco wpływają na ich prawidłową pracę. Suplementy takie znajdziemy przede wszystkim w dobrych sklepach dla sportowców.

Jak skutecznie wpływać na regenerację organizmu po kontuzji? Konieczna może okazać się przede wszystkim rehabilitacja – podczas jej trwania sportowiec wykonywać będzie określone ćwiczenia, których zadaniem będzie przywrócenie pełnej sprawności określonym częściom ciała. Podczas rehabilitacji sportowcy zachęcani są do suplementowania diety środkami z kreatyną i glutaminą. Powrót do sportu po kontuzji powinien następować stopniowo, niezbyt szybko, aby kontuzja się nie ponowiła. Sportowcy po kontuzjach powinni również korzystać z odpowiednich opasek uciskowych, wspomagających działania kontuzjowanego stawu.