Zdrowie poprzez ruch

Aktywność fizyczna to element dbania o siebie. Sposób na piękny wygląd, ale również jeszcze lepsze samopoczucie. Nie ruszając się, można zapomnieć o szczęśliwym życiu. Człowiek natomiast jest ociężały, zmęczony i nie ma w sobie zbyt wiele energii. Paradoksalnie bowiem to właśnie aktywni ludzie noszą jej w sobie więcej. Owszem, na treningu można się zmęczyć, ale już po jego zakończeniu można poczuć się naprawdę lżej. To pewnie jeszcze nie jest efekt zgubionych kilogramów, świetne samopoczucie jest jednak gwarantowane za sprawą hormonów szczęścia, jakie w czasie wysiłku wytwarzają się w organizmie. Aktywność fizyczna powinna być wpisana w życie każdego, starszego i tego bardzo młodego. Warto zachęcać do niej najmłodszych i spędzać z nimi jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu, angażując się w zabawy ruchowe. W ten sposób zmniejsza się ryzyko wystąpienia nadwagi, a także otyłości. Są to choroby coraz częściej dotyczące także dzieci. Ucząc je o znaczeniu aktywności, a przede wszystkim pokazując jej znaczenie na własnym przykładzie, można zadbać o prawidłowy rozwój swojej pociechy. Ruch pomaga młodym pozbyć się nadmiaru energii, ale również poprawia koncentrację oraz ogólny stan zdrowia. Nie tylko tego fizycznego, ale również i psychicznego. I tak przez całe życie. Aktywni są szczęśliwsi, zdrowsi, osiągają liczniejsze sukcesy w życiu zawodowym i prywatnym. A przede wszystkim czują się lepiej sami ze sobą. Współcześnie ruch stał się modną formą spędzania wolnego czasu, a ludzie chętniej inwestują czas i środki na dbanie o siebie. Trzeba być fit i pracować nad swoim atrakcyjnym wyglądem. To wręcz obowiązek w niektórych branżach. Moda na sport niewątpliwie jest pozytywnym zjawiskiem, trzeba jednak pamiętać, że ruch w nadmiarze może mimo wszystko szkodzić. Uleganie skrajnościom także w tym wypadku nie jest rozsądne. Zbyt intensywny czy częsty wysiłek prowadzi do wyczerpania fizycznego oraz psychicznego. Poza tym ludzie coraz częściej uciekają w sport przed problemami. Uprawiany rozsądnie i w odpowiednich do kondycji dawkach pozwala się zrelaksować oraz zyskać niezbędny dystans. Kiedy jednak człowiek nadmiernie skupia się na swoich treningowych efektach i nieustannie podnosi sobie poprzeczkę aż do bólu, wówczas trzeba się zastanowić czy aby nie ma się problemu z uzależnieniem od sportu. Jego oznaki? Przede wszystkim ogromne wyrzuty sumienia z powodu konieczności odwołania treningu, a także podporządkowywanie innych obowiązków właśnie pod aktywność fizyczną. Objawem takiego zaburzenia jest również nadmierne myślenie o treningu oraz angażowanie się w niego nawet pomimo bólu czy kontuzji. Dobrze zastanowić powinny się również osoby, które nie są zawodowcami, ale i tak każdego dnia ćwiczą po kilka godzin. Taki wysiłek nie jest już zdrowy, zapewne też dawno przestał sprawiać przyjemność. Zatem sport to zdrowie, ale nie zawsze. Trzeba podchodzić do niego rozsądnie i odpowiedzialnie. Ambitny plan to coś godnego podziwu, ale nie należy przesadzać. Poza tym nie sam trening jest ważny. Nie można zapominać o rozgrzewce, ale też o ćwiczeniach rozciągających już po zakończeniu zasadniczej części treningu. Rozgrzewka jak sama nazwa wskazuje pomaga rozgrzać mięśnie i przygotować je do wysiłku. Rozciągnięte i rozgrzane nie są tak podatne na kontuzję. Skuteczniej chronią również i zabezpieczają stawy ćwiczącego. Natomiast na koniec również dobrze poświęcić kilka, ewentualnie kilkanaście minut na rozciągnięcie całego ciała. W ten sposób szybciej rozpoczyna się regeneracja mięśni. Wpływa to na lepsze efekty każdego pojedynczego treningu, jak również usprawnia budowanie kondycji.