Sport dla młodej matki

weight-loss-1207556_1280Bycie matką to wyzwanie, bycie młodą matką to prawdziwe wyzwanie. Dlatego tak naprawdę trzeba się do tego dobrze przygotować, ale też polegać na swojej intuicji. Na pewno planowanie ciąży, bycie w ciąży oraz dochodzenie do siebie po ciąży to szczególne okresy w życiu kobiety. Z pewnością warto je wykorzystać do tego, by o siebie zadbać, być może mieć negatywne nawyki, wziąć się za siebie, z zmienić dietę, ale też wiesza wagę zacząć przywiązywać do aktywności fizycznej. To pozwoli lepiej znieść te trudy i sprawia, że ten trudny, ale też piękny czas będzie mógł zostać doskonale wykorzystywany. Na pewno nie można przeginać w żadną stronę, czyli np. wykorzystywać tego okresu do lenistwa ograniczania aktywności fizycznej, ale też nie może być mowy o nadmiernym wysiłku. Wszelki wysiłek powinien być skonsultowany z położną, lekarzem, oczywiście inaczej jest w przypadku, gdy kobieta jest zdrowa, ciąża dobrze się rozwija, a inaczej w przypadku ciąży zagrożenie. Trzeba też pamiętać, że inne są zalecenia na różnych etapach ciąży, czyli inne na początku – to szczególny czas, zresztą przeważnie kobieta wtedy bardzo źle się czuje. Inne w środkowym okresie – to przeważnie najlepszy okres ciąży, a inne pod koniec – wtedy już ta aktywność jest ograniczona, ale też nie powinna to oznaczać zupełnie braku ruchu. Na pewno jednak wszystko podporządkować ciąży, czyli działać tak, by na pewno nam to nie zaszkodziło. Najbardziej wskazaną formą ruchu są spacery, dość długie i dość intensywne temp. To jest ruch, który nie zaszkodzi, a pomoże, a ponadto przygotowuje do porodu. Na pewno niezbyt korzystne jest duże ograniczenie ruchowe. Oczywiście są sytuacje, że ciąża jest zagrożona, wtedy trzeba ścisłe postępować wg zaleceń lekarza, nawet mało intensywny ruch może wtedy zaszkodzić. Jednak większość przypadków to ciąże bez komplikacji, więc spokojnie można też czas poświęcić na zadbanie o formę. Dzięki temu kobieta szybciej powrócić po porodzie do formy i do dawnego wyglądu. To bardzo ważne choćby z przyczyn psychologicznych, wielu kobietom szczególnie na tym zależy. Dlatego warto o to zadbać. Zadowolona, piękna, szczupła, zgrabna i w dobrej formie fizycznej i psychicznej mama – to prawdziwe szczęście dla swojego dziecka. Dlatego na pewno nie jest to temat, który można bagatelizować. Wręcz przeciwnie, zwraca się na to coraz większa uwagę. Zadbana, pewna siebie, dbająca o formę i zdrowie mama to mama szczęśliwsza. Dlatego na pewno dbanie o siebie, o sylwetkę, formę, nie jest żadną fanaberią. Trzeba po prostu odpowiednio do tego podejść, na pewno nie na siłę i nie za wcześnie. Różnie kobiety przechodzą okres połogu. Generalnie w tym czasie nie można się przemęczać, głównie chodzi i intensywny wysiłek fizyczny, podnoszenie ciężkich rzeczy itd. Tym bardziej np. po ciężkim porodzie czy po cesarskim cięciu. Na pewno pierwsze tygodnie po porodzie to nie jest czas na takie formy aktywności fizycznej. Trzeba dostosować intensywność wysiłku do swoich możliwości, gdy dziecka ma już kilka miesięcy, mama już nauczyła się nim opiekać, wiadomo, jakie dziecko ma potrzeby, temperament – czy lubi dużo spać, o której itd. mama może wtedy sobie zorganizować lepiej czas, w wiedząc, ile czasie może poświęcać choćby na gimnastykę. Zresztą dziecko nie jest przeszkodą w dbaniu o siebie, a może być właśnie inspiracją. Z maluchem trzeba spacerować, najlepiej codziennie – dlatego jest zawsze pretekst do wyjścia z domu, do przejścia się, do spaceru, to jest też już pewien wysiłek, który pozwala w zrównoważony i odpowiedzialny sposób dochodzić do siebie. Gdy maluszek już jest trochę starszy, można ćwiczyć z nim. Wiele jest takich programów ćwiczeń dla młodych matek. To wskazane ze względu na zdrowe kobiety i umożliwienie jej szybszego powrotu do formy. Ale też ze względu na malucha. Dziecko poprzez ruch lepiej się rozwija, więc także dla niego taka gimnastyka jest wskazana. En pewnym etapie dziecko chętnie naśladuje rodziców. Na pewno więc gimnastyka w domu, a jeszcze lepiej, w ciepłe dni, na świeżym powietrzu, jeśli mamy własny ogród, lub w parku – to jest doskonały sposób na odzyskiwanie formy. Trzeba więc z pewnością dokładnie o to zadbać, przemyśleć, wybrać najlepsza spośród dostępnych opcji, która pomoże w osiągnięciu sukcesu i uzyskiwaniu najlepszych wyników. Trzeba więc zadbać o siebie na każdym z etapów, a bycie mama to nie pretekst do zaniedbania się, a wręcz przeciwnie, do zadbania o siebie i jeszcze baczniejszego zwracania uwagi na swoje zdrowie i kondycję.