Kiedy najlepiej iść na siłownię lub pobiegać?

fitness-957115_1280Każdy z nas spotkał się z ludźmi, którzy wstają bladym świtem, aby potrenować: pobiegać lub przed pracą wstąpić na siłownię choćby na szybki trening. Twierdzą, że poranek jest optymalnym czasem na wzmożoną aktywność fizyczną.
Po drugiej stronie stoją zwolennicy popołudniowych ćwiczeń. Podstawowy argument w ich ustach to chęć relaksu i odprężanie po ciężkim dniu pracy. Inną sprawa jest też rozkład zajęć, który może sprawiać, że niemożliwe jest ćwiczenie o poranku, a wstawanie w środku nocy nie wchodzi w grę.
Która opcja jest więc najlepsza, kto ma rację? Wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji i rytmu dnia. Zdecydowanie czas na ćwiczenia musi być zgodny z zegarem biologicznym i harmonogramem dnia. Istnieją jednak pewne uzasadnienia z fizjologicznego punktu widzenia zalecenia co do typu ćwiczeń i ich efektywności. Można powiązać pewne efekty ćwiczeń z pora ich wykonywania.
Poranny trening na zrzucenie kilogramów

Poranny trening może być bardziej urazogenny. Aby wprowadzić nasz organizm w tryb pełnej gotowości wymagana jest porządna rozgrzewka. Pominięcie tego elementu treningu lub jego nieprawidłowe przeprowadzenie może skutkować większą ilością kontuzji niż przy identycznej rozgrzewce po południu. Organizm potrzebuje więcej czasu na wejście w normalny rytm dnia. Nagła i intensywna eksploatacja przez uprzedniego przygotowania po prostu nie jest możliwa.
Poranne ćwiczenia są wskazane dla osób, których celem jest pozbycie się zbędnych kilogramów i redukcja tkanki tłuszczowej. Efekt ten jest spowodowany tym, że nasz organizm w sytuacji, gdy mamy pusty żołądek, a tym samym wyczerpany zapas węglowodanów, zacznie spalać tłuszcz.
Inna kwestią jest fakt, że poranne ćwiczenia wymuszają lepszą organizację dnia i są objawem większej determinacji w dążeniu do celu.
Masa mięśniowa tylko po południu

Przede wszystkim ćwiczenie po południu nie wymaga tak intensywnej rozgrzewki jak zaraz po przebudzeniu, bowiem ciało i mięśnie zdążyły się rozgrzać przez cały dzień wszelkiego rodzaju aktywności.
Podstawową zaletą popołudniowego treningu jest skuteczniejszy przyrost masy mięśniowej. O ile w przypadku chęci utraty wagi, brak zasobów w organizmie (węglowodanów) jest wartością pożądaną, to w przypadku chęci rozbudowy muskulatury staje się przeszkodą. Rano nasze mięśnie nie mają wystarczającej ilości glikogenu, aby skutecznie się rozwijać. Przez dostarczenie pożywienia w ciągu dnia wieczorem jesteśmy w stanie dłużej i skuteczniej pracować pracować. Idealnym przykładem jest samochód – bez paliwa długa i intensywna jazda nie jest możliwa.
Niezależnie od pory treningu podstawową sprawą jest systematyczność. O wiele lepsze efekty daje codzienne pokonanie 2 kilometrów niż jednorazowe przebiegnięcie 10 km w weekend. Może i spalisz tyle samo kalorii, jednak zdecydowanie mocnej obciążysz organizm w wariancie drugim. Regularna aktywność fizyczna powoduje obniżenie ciśnienia krwi i poziomu glikozy we krwi, a jej skutki będą przynosić efekt w przyszłości.