Błędy początkujących na siłowni

Siłownia to miejsce dla każdego – przynajmniej tak głoszą reklamy nowopowstałych siłowni. Ile w tym prawdy? Czy siłownia może być dla każdego, czy jednak powinniśmy się dobrze zastanowić, zanim się do niej wybierzemy? Dlaczego tak wiele osób wybiera się na siłownię i intensywnie trenuje, po czym ich zapał spada, efektów nie widać, a oni nie mają nawet ochoty na wykorzystanie do końca wykupionego karnetu? Czy to dowód na to, że siłownia okazuje się jednym wielkim rozczarowaniem. Otóż nie! Takie przekonanie wynika tylko z kilku przekłamań i masy błędów, jakie popełniają początkujący. Siłownia bowiem to nie spacer, trening trzeba dobrać w sposób właściwy, a na efekty należy poczekać. Niestety tu dobre chęci nie wystarczą, a nawet mogą zaszkodzić. Chcemy osiągnąć wyniki nie tylko szybko, ale także oczekujemy efektów spektakularnych. Narzucamy więc sobie zbyt forsowny lub w ogóle niedopasowany trening. I do czego to prowadzi? Możliwa jest kontuzja, przeciążenie, zmęczenie, a tym samym zniechęcenie i cały efekt znika w ciągu kilku dni lub tygodni. Do kontuzji dochodzi z powodu prostej przyczyny: sam trening pozwala nam na szybką poprawę osiągów, jeśli chodzi o nasze mięśnie. Nie nadążają jednak za nimi ścięgna i stawy. Wykonując zbyt trudne ćwiczenia zaczynamy nie tylko mobilizować mięśnie, ale przede wszystkim nadwyrężamy układ szkieletowy. Możemy mieć problemy z kręgosłupem, który – gdy wykonujemy zbyt forsowne ćwiczenia – musi podjąć się obciążeń zbyt dla niego ciężkich. Takie nierozsądne i nieprzemyślane zachowanie może nie tylko być przyczyną kontuzji, ale także uniemożliwić nam trenowanie w przyszłości. Żeby poznać swój poziom zaawansowania warto skonsultować się z trenerem. Jeśli to z jakichś przyczyn niemożliwe, można po prostu zacząć od ćwiczeń najprostszych i zwiększać poziom trudności systematycznie. Warto także trochę o trenowaniu (a w zasadzie konkretnych ćwiczeniach) poczytać. Powinniśmy wiedzieć, jakie partie mięśni ćwiczymy, wykonując konkretne zestawy ćwiczeń. Pozwoli nam to nie tylko na osiągnięcie lepszych efektów ćwiczeń, ale także na możliwie jak najdłuższy trening. Poprawi to naszą kondycję, a także zdrowie. No i tylko takie podejście do treningów pozwoli nam na uniknięcie wspomnianych kontuzji. Kolejnym problemem początkujących jest rozpoczęcie ćwiczeń w sposób nieregularny i bez zmiany dotychczasowych, niewłaściwych nawyków. Ważne jest tu szczególnie odżywianie. Bez niego trening nie przyniesie pożądanych efektów. Aby zmienić nasze ciało, musimy zmienić siebie i dać naszemu organizmowi odpowiednie pożywienie, by miał z czego stworzyć masę mięśniową, której oczekujemy. Celem treningu nie jest przecież wyniszczenie naszego organizmu, a jego rozwój. Organizm potrzebuje wielu niezbędnych składników, a jeśli podejmujemy trening i oczekujemy konkretnych efektów, dieta powinna być „ustawiona” pod niego. Nikt chyba nie ma wątpliwości, że inna powinna być dieta, jeśli chcemy zwiększyć swoją siłę, a inna, jeśli celem naszego treningu jest głównie utrata nadwagi.